مقدمه:

اصلاح صورت در مردان یعنی زدودن موهای زائد صورت در مردان که همان ریش و سبیل است. اصلاح صورت علاوه بر اینکه یک بهداشت فردی برای مرد محسوب می‌شود، در زیبایی صورت وی هم تاثیرگذار است.

 

اصلاح صورت مردان

 

چند روش برای اصلاح صورت مردان وجود دارد اما استفاده از تیغ و ماشین‌تراش برای اصلاح صورت رایج‌‎ترین روش است و بیش‌ترین کاربرد را دارد.

  • اصلاح با تیغ

 

اصلاح با تیغ یکبار مصرف

  • اصلاح با تیغ یکبارمصرف

تیغ یک‌بار مصرف نهایتا یک یا دو بار قابل استفاده است. دسته به تیغه ثابت وصل شده است و امکان تعویض آن وجود ندارد. حاوی دو تا پنج تیغ است و فاصله بین تیغه‌ها بسیار کم است و موها لابه‌لای تیغ‌ها می‌ماند و خارج نمی‌شود به همین خاطر لازم است که پس از یک‌بار استفاده آن را دور بیاندازیم.  استفاده از این نوع ژیلت‌ها معایب و مزایایی دارد که بدان می‌پردازیم.

 

اصلاح صورت با ژیلت

اصلاح با ژیلت به چه شکلی انجام می‌گیرد؟

  1. پس از شستن صورت آن را با الکل ضدعفونی می‌کنید.
  2. صورت خود را با یک حوله گرم حرارت می‌دهید و با این کار منافذ پوست را باز می‌کنید. معمولا اصلاح بعد از یک حمام آب گرم انجام می‌شود.
  3. از کف ریش استفاده کنید چون باعث حرکت آزاد تیغ روی صورت می‌‎شود. می‌توانید کف ریش را با دست یا یک فرچه روی صورت ماساژ دهید و پس از آن اصلاح را انجام دهید.
  4. تیغ را در جهت رویش موها حرکت دهید. بهتر است شروع حرکت ژیلت در جهت رشد موها باشد چون باعث جلوگیری از التهاب می‌شود. روش درست این است که اصلاح را از شقیقه ها آغاز و تیغ را به سمت بینی و چانه حرکت دهید. همچنین بهتر است تا حد امکان از اصلاح در خلاف جهت رشد موها (چپ تراش) اجتناب کنید.
  5. بیشتر از سه بار تیغ را روی قسمت‌های پوستتان نکشید.
  6. اصلاح پوست گردن حساس است و در مرحله آخر با کشیدن پوست آن انجام می شود.
  7. پس ازاصلاح صورت پوستتان را با آب سرد بشویید.
  8. برای مرحله بالا می‌توانید از افترشیو هم استفاده کنید.

نکته: پس از اصلاح تیغ را تمیز بشویید و ایستاده در یک لیوان قرار دهید.

نکته: پس از کند شدن تیغ‌ها جهت جلوگیری از التهاب و عفونت آنها را دور بیاندازید و به طور معمول از نگهداری تیغ‌ها بیش از یک هفته پرهیز کنید.

نکته: برای اینکه پوستتان زخمی نشود، تیغ را به آرامی روی پوست صورتتان بکشید.

نکته: اگر موهای زیر پوستی دارید یا این که در هنگام اصلاح، به پوست خود آسیب می‌زنید بهتر است قبل از شروع اصلاح از یک ژل یا سرم بر روی پوست خود استفاده کنید.

با رعایت این مراحل و نکات در استفاده از ژیلت می توانید اصلاحی خوب و بودن صدمه به صورت، داشته باشید.

 

مزایای ژیلت یکبار مصرف

  • ارزان‌تر از سایر مدل‌های ژیلت است.
  • در یک بسته‌اش تعداد زیادی ژیلت وجود دارد.
  • مناسب برای سفر است.

معایب استفاده از ژیلت یکبار مصرف:

  • استفاده از ژیلت‌های یکبار مصرف موجب یک اصلاح بی عیب و نقص نمی‌شود. این تیغ‌ها ثابت، سبک و انعطاف‌ناپذیر هستند. به همین دلیل امکان اصلاحی اصولی و دقیق فراهم نمی‌کنند..
  • شاید این مدل ژیلت‌ها به دلیل غیربهداشتی بودن ایجاد حساسیت و خارش کند.
  • ژیلت‌های یکبار مصرف را باید دور بیاندازیم زیرا هم پوست و هم محیط حمام را آلوده به باکتری می‌کند.
  • این ژیلت‌ها معمولا بی‌کیفیت هستند و استاندارد کشورهای اروپایی و آمریکایی را دارا نیستند.

 

  • تیغ‌های چندبار مصرف

این تیغ‌ها نسبت به به تیغ‌های یکبارمصرف قابلیت بیش‌تری را داراست و به دلیل انعطاف‌پذیری بالای آن، اصلاح بهتری انجام خواهد شد. یکی دیگر از قابلیت‌های آن امکان تعویض تیغ‌های آن است.

مزایای استفاده از تیغ‌های چند بار مصرف:

  • تیغه‌ها قابل تعویض هستند و معمولا بین ۳ تا ۴ اصلاح با آن می توان انجام داد.
  • اصلاح راحت در زمانی کمتر را ممکن می‌سازد.

معایب استفاده از تیغ‌های چندبار مصرف:

  • موها بین تیغه‌ها گیر می‌کند.
  • گران‌تر از انواع تیغ‌های یکبار مصرف هستند.

 

 

اصلاح صورت با ژیلت

نبایدها در اصلاح صورت

  1. هنگام اصلاح پوست نباید خشک باشد، اصلاح بر روی پوست خشک و عدم استفاده از محصولاتی مثل ژل و خمیر ریش، پوست توسط ژیلت زخمی، پاره یا متورم خواهد شد.
  2. پس از اصلاح نباید با آب سرد پوست خود را بشویید. شستن پوست با آب سرد پس از اصلاح باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شود و در صورت وجود بریدگی خونریزی کم می‌شود.
  3. نباید پس از اصلاح با ژیلت روی روشویی ضربه بزنید یا با حوله خشکش کنید. عده‌ای پس از اصلاح چند بار با تیغ به روشویی ضربه می‌زنند یا با حوله آن را خشک می‌کنند که موهای مانده را جدا کنند این حرکت می تواند به طراحی دقیق تیغ صدمه بزند و تیزترین تیغ‌ها را کُند کند. علاوه بر این، اگر دیر به دیر تیغ ژیلت‌تان را عوض کنید، این مسأله ریسک خراش برداشتن و تحریک شدن پوست را بالا می‌برد.

 

 

اصلاح صورت با ریش تراش

  • استفاده از ریش‌تراش

طراحی اکثر ریش‌تراش‌ها به گونه‌ای است که با پوست برخورد غیر مستقیم دارد و همین عامل موجب می‌شود که پوست‌های حساس دچار جوش و التهاب در پوستشان نشوند. ریش‌تراش‌ها بر حسب نوع تیغه به دو صورت دوار و نوسانی تقسیم‌بندی می‌شوند.

 

 

 

ریش تراش دوار

 

 

  1. ریش‌تراش دوار

عمده سهم فروش بازار مدل‌های دوار به فیلیپس و پرومکس تعلق دارد که رقیب جدی دیگری برای این دو مدل در بازار وجود ندارد. تیغه‌های دایره‌ای شکل روی این ماشین‌ها امکان یک اصلاح تمیز و بدون خطر را فراهم می‌‌کند. این تیغه‌ها به آسانی روی پوست حرکت داده می‌شوند و می‌توان در تمامی جهات صورت خود را اصلاح کرد.

مزایای ریش‌تراش دوار

  • امکان اصلاح در تمامی جهات
  • سری‌های با انعطاف‌پذیری بالا
  • امکان اصطلاح موهای ضخیم

 

 

ریش تراش نوسانی

 

  1. نوسانی

مدل‌های نوسانی دارای تیغه‌های متعدد برای اصلاح موهای کوتاه می‌باشند. این دستگاه‌ها به طور معمول دارای وزن سبکی هستند ولی صدای موتورشان بیشتر است.

انواع ماشین اصلاح نوسانی

  1. تک کاتر: دارای یک کاتر (تیغه برنده) بوده که توسط یک فویل پوشیده گردیده است (برای افرادی که رشد موهای صورتشان کند است ایده آل میباشد)
  2. کاتر دوبل: دارای دو کاتر و دو فویل پوشاننده است. اثر بخش‌تر و سریع‌تر از نوع تک کاتر می‌باشد.
  3. سه کاتر: دارای 3 آلت برنده و 3 فویل پوشاننده مجزا می‌باشد.
  4. کاتر دوبل+ کاتر میانی: مشابه ریش تراش برقی با کاتر دوبل می‌باشد، اما یک کاتر در بین دو کاتر اصلی تعبیه گردیده که وظیفه تراشیدن موهای بلند را به عهده دارد.
  5. روتاری و یا دوار:  دارای 3 تیغه برنده بوده که در پشت شبکه های فلزی معلق(گارد) با حرکت چرخشی موها را می‌تراشد. تیغه های برنده به فرم مثلث روی دستگاه تعبیه می‌گردد.

 

 

مزایای مدل‌های نوسانی

  • وجود تیغه‌های متعدد
  • وزن نسبتا کم

         معایب مدل‌های نوسانی

  • صدای نسبتا زیاد
  • محدود بودن به اصلاح موهای کوتاه

  روش استفاده از ریش‌تراش در اصلاح صورت آقایان

  1. با توجه به نوع دورانی و نوسانی اصلاح انجام می‌شود. دورانی‌ها حرکت چرخشی دارند و نوسانی‌ها حرکت بالا به پایین.
  2. اصلاح باید از زیر گلو شروع شود. محل شروع انجام اصلاح که در حداقل دمای تیغه‌ها انجام می‌شود را لازم است در محل‌های حساس مثل زیر گلو و چانه انجام داد.
  3. سر بهتر است بالا نباشد تا پوست گلو کشیده نشود، اصلاح را باید با حالت سر به پایین انجام داد.
  4. در هنگام اصلاح فشار وارد نشود و کار با فشار پایین انجام شود.
  5. با پوست خشک اصلاح انجام شود تا کیفیت کار و دستگاه پایین نیاید.
  6. پس از اصلاح از افترشو استفاده شود.

مزایای استفاده از ریش‌تراش

  • اصلاح صورت مردانه با ریش‌تراش برای افراد با پوست‌های حساس مناسب است.
  • از نظر اقتصادی به صرفه است و توجیه اقتصادی دارد.
  • آسیب و برش به پوست ایجاد نمی‌شود.

مضرات استفاده از ریش تراش

اصلاح زیاد باعث آسیب به پوست می‌شود. هر روز از ریش‌تراش استفاده نکنید و بهتر است که بین آن فاصله چند روزه باشد و بهتر است که بین آن فاصله چند روزه بود.

در هنگام انتخاب ریش‌تراش باید به چه نکاتی توجه داشت؟

امکان استفاده با سیم: اولین ویژگی، امکان استفاده با سیم می‌باشد. اهمیت این امکان وقتی مشخص می‌شود که در هنگام اصلاح صورت، فرد متوجه اتمام شارژ دستگاه می‌شود. اگر ریش‌تراش امکان استفاده با سیم را داشته باشد، به راحتی می‌توان به اصلاح صورت ادامه داد، در غیر این صورت فرد مجبور است خودش را جایی مخفی کند تا دستگاه ریش‌تراش شارژ شود. در صورتی که دستگاه امکان شارژ با سیم را نداشته باشد فرد باید به هشدار میزان شارژ توجه کند.

مقاومت در برابر خیس شدن: به دلیل استفاده از ریش‌تراش در حمام، باید به بررسی مقاومت آن در برابر خیس شدن پرداخته شود. البته عده‌ای هم هستند که برای تمیز کردن تیغه‌ها، کل دستگاه را زیر آب می‌گیرند و این عمل درصورتی که دستگاه مقاومت کافی را نداشته باشد، می‌تواند آسیب‌هایی را ایجاد کند. پس یا از دستگاه های ضد آب استفاده کرد، یا تیغه‌ها را جدا کرده و سپس برای تمیز کردن اقدام کرد.

قابلیت تریمر: برخی از مدل‌های ریش‌تراش دارای قابلیت تریمر هستند که امکان اصلاح موها و خط ریش را فراهم می‌کند. پس برای اصلاح مو و ایجاد خط ریش نیازی به صرف هزینه جهت خرید دستگاه تریمر نیست.

 

 

منابع بیشتر:

facialsurgerycenter.com

www.thepmfajournal.com

www.wedofaces.com

www.nucosmeticclinic.uk

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *