با توجه به شیوع ویروس کرونا در دو سال اخیر، تعداد بسیاری از مغازه ­ها و کسب و کارها تعطیل شدند و بعد از آن، بازگشایی آن­ها به شرط رعایت کامل پروتکل ­های بهداشتی بوده است. آرایشگاه­ ها نیز از این امر مستثنی نبوده­اند. در این مقاله قصد داریم درباره پروتکل­ های بهداشتی که آرایشگاه ­مردانه در دوران کرونا باید رعایت کنند؛ صحبت کنیم.

ارائه دهندگان خدمات

از جمله پروتکل­ های بهداشتی که آرایشگاه ­مردانه در دوران کرونا باید رعایت کنند؛ برای ارائه دهندگان خدمات است. مهم است که از سلامت افرادی که در سالن کار می­کنند اطمینان حاصل شود و در صورت وجود علائم احتمالی، ارائه دهندگان خدمات باید در خانه بمانند. ضمن این­که، هر ارائه دهنده خدماتی که دارای علائم است باید بلافاصله با پزشک مشورت کند.

پروتکل ­های بهداشتی آرایشگاه ­های مردانه در دوران کرونا
پروتکل ­های بهداشتی آرایشگاه ­های مردانه در دوران کرونا

هر کارمندی که علائم COVID-19 را احساس می­کند، مانند تب، سرفه، تنگی نفس یا از دست دادن حس چشایی یا بویایی ، باید بلافاصله از مرکز خارج شود و روش های بهداشتی باید به شدت دنبال شود. هم­چنین هر ارائه دهنده خدمات که به دلیل مشکوک بودن علائم COVID-19 از کار غیبت می­کند؛ مجاز به بازگشت به کار خود نیست مگر در زمانی که دوران قرنطینه را به صورت کامل طی کرده باشد.

هنگام ورود به محل کار، دست همه افراد باید شسته یا ضد عفونی شود. هنگام حضور در سالن، همه افراد باید از ماسک صورت استفاده کنند. هنگام ارائه خدمات به مشتریان، کلیه ارائه دهندگان خدمات باید از دستکش استفاده کنند. هیچ کس نمی­تواند خدمات دریافت کند مگر اینکه از ماسک صورت استفاده کند. ارائه دهندگان خدمات باید دست­ های خود را با آب و صابون طبق پروتکل شست­وشوی دست­ ها به مدت 20 ثانیه در شروع کار بشویند.

هم­چنین، مالکان یا مدیران مغازه ­ها باید مطالب آموزشی و تقویت بهداشت مناسب، شستن دست­ه ا، آداب سرفه و عطسه، استفاده از تجهیزات محافظ شخصی و سایر رفتارهای محافظتی را ارائه دهند. توصیه می­شود که ارائه دهندگان خدمات هنگام سرویس دهی به مشتریان دستکش یکبار مصرف بپوشند و بین هر مشتری دستکش تعویض کنند.

 

ضد عفونی ادوات آرایشگری در دوران کرونا
ضد عفونی ادوات آرایشگری در دوران کرونا

تعیین فاصله از سایر افراد در جامعه

مورد دیگر در مورد پروتکل ­های بهداشتی که آرایشگاه ­مردانه در دوران کرونا باید رعایت کنند؛ تعیین فاصله اجتماعی است. هر موسسه تجاری باید از پروتکل­ های فاصله گذاری اجتماعی سخت برای کارکنان و مشتریان پیروی کند. به منظور اطمینان از حفظ فاصله حداقل شش (6) فوت بین هر فرد، تعداد افراد داخل یا خارج از واحد را در هر زمان محدود کنید. افراد نباید به منظور انجام معاملات تجاری کنار هم جمع شوند.

فاصله فیزیکی مستلزم حفظ فاصله 6 فوت با افراد در فضا های عمومی است. از تبریک­ های بدون تماس استفاده کنید و در صورت امکان از به اشتراک گذاشتن ابزار، لوازم اداری و تجهیزات خودداری کنید. در صورت لزوم زمان شروع و پایان مرحله به مرحله برای اعضای تیم توصیه می­شود.

پاک­سازی و ضدعفونی کردن

پاک­سازی و ضد عفونی از دیگر موارد پروتکل­های بهداشتی که آرایشگاه­ مردانه در دوران کرونا باید رعایت کنند؛ می­باشد. موثرترین شیوه­ ها برای جلوگیری از شیوع COVID-19 شستن دست­ ها با آب و صابون به مدت 20 ثانیه یا استفاده از ضدعفونی کننده دست به مدت 20 ثانیه، مالیدن مکرر هر دو دست با محلول ضدعفونی کننده، هنگام کار و در خانه است.

اقلام بهداشتی یک­بار مصرف مانند: دستمال، ماسک صورت، دستکش و غیره را فوراً در سطل زباله سرپوشیده دور بیندازید. برای سطوح با تماس زیاد نظافت و ضدعفونی مکرر باید برنامه­ریزی شود. تا جایی که ممکن است از لمس چشم، بینی و دهان در خارج از منزل خودداری کنید.

به طور مداوم شرایط را بررسی کنید. سیستمی داشته باشید که علائم هر کس را برای کارگران و سایر افراد قبل از ورود به محل کار بررسی کند. بسته به محل کار، سیستم می­تواند شامل موارد زیر باشد: یک علامت درب در ورودی محل. و یا چک لیست علائم و نشانه­ های اصلی به صورت کتبی یا شفاهی.

کنترل ­های اداری برای سالن­ های آرایش­گاه و زیبایی شناسی

کنترل­ های اداری برای سالن­ ها، از دیگر پروتکل­ های بهداشتی که آرایشگاه­ مردانه در دوران کرونا باید رعایت کنند. اطمینان حاصل کنید که اتاق­ های استراحت کاملاً تمیز و ضدعفونی شده است و برای تجمع کارکنان استفاده نمی­شود. اطمینان حاصل کنید که در همه سینک­ های محل کار صابون ضد باکتری و دستمال ­ های کاغذی موجود است.

تعداد افراد (کارکنان و مشتریان) در سالن­ها را در همه زمان ­ها به منظور حفظ فاصله اجتماعی کاهش دهید. دستمال مرطوب مخصوص ضدعفونی، ظروف ضدعفونی کننده مایع، و کنسانتره یا ضدعفونی کننده مجاز برای ضدعفونی کردن وسایل فنی و محل کار ارائه دهید. قطع درمان­ های تسکین دست و ماساژ پوست سر، گردن و شانه را در طول همه گیری COVID-19 در نظر بگیرید.

مراحل اخذ قرار ملاقات با مشتریان

دیگر مورد از پروتکل­ های بهداشتی که آرایشگاه­ های مردانه در دوران کرونا باید رعایت کنند؛ رعایت ارتباطات با مشتریان است. اطلاعات و انتظارات را به همه مشتریان منتقل کنید و از مشتریان بخواهید فقط در صورت تماس با سالن وارد سالن شوند. به مشتری اطلاع دهید که ماسک صورت باید همیشه در سالن استفاده شود. از مشتریان بخواهید در صورت مشاهده علائم مرتبط با COVID-19 در 14 روز گذشته، مراجعه نکنند. ایمنی و سلامت اعضای تیم و سایر مشتریان را نباید بی اهمیت دانست.

به مشتریان اطلاع دهید که برای مدت زمانی که در سالن هستند از آن ­ها چه انتظار می­رود ؛ زیرا این امر مربوط به محدودیت حرکتی و ارتباطات با اعضای تیمی است که با آن­ ها کار می­کنند و ممکن است مجبور شوند در انتظار تکمیل کار نفر قبلی بنشینند.

تا آن جا که ممکن است، سالن­ ها باید فقط با تعیین وقت قبلی به مشتریان اجازه مراجعه بدهند. سالن­ ها باید برنامه­ریزی آنلاین یا تلفنی را در نظر بگیرند. تعداد افراد در محل انتظار در سالن را محدود کنید. توصیه می­شود که مشتریان در خارج از سالن/مغازه منتظر بمانند تا متخصص آرایشگاه یا آرایشگر آماده خدمت رسانی به آن­ ها باشد.

توصیه می­شود افرادی که در سالن/مغازه خدمات دریافت نمی­کنند در خارج از سالن/مغازه منتظر بمانند. سالن­ ها/مغازه­ ها نباید به عنوان مکان­ هایی برای اجتماعات اجتماعی استفاده شوند. هر مشتری باید با یک کاور تمیز پوشانده شود. شنل­ ها را باید طبق توصیه­ های شست­وشوی پارچه شست­وشو دهید. سالن­ ها/مغازه­ ها می­توانند از شنل­ های یکبار مصرف استفاده کنند و بعد از استفاده از شنل آن را دور بریزند.کارکنان پس از بازگشت از محل کار باید قبل از ورود به منزل لباس خود را عوض کنند و باید از لباس تمیز استفاده کنند.

لباس­ ها باید طبق توصیه­ های شست­وشوی پارچه شسته شوند. سالن ها/مغازه ها می­توانند از لباس ­های یک­بار مصرف استفاده کنند و پس از استفاده ، آن را دور بیاندازند. موادی مانند دستکش، نوار گردن، ملحفه و روکش چشم، باید بین هر مشتری تغییر کند. این اقلام مورد استفاده باید تمیز و ضدعفونی شده یا در ظرفی بسته دور ریخته شوند.

 

پروتکل ­های ضدعفونی کننده

  • همه سالن­ ها/مغازه ­ها باید قبل از بازگشایی کاملاً تمیز و ضد عفونی شوند. همه سطوح، ابزارها و ملحفه­ ها را ضدعفونی کنید. حتی اگر قبل از بسته شدن سالن/مغازه در طول قرنطینه تمیز شده باشند.
  • ضد عفونی کننده برای غوطه وری ابزارها باید روزانه مخلوط شده و در صورت آلوده شدن در طول روز کاری باید زودتر جایگزین شود. ضد عفونی کننده فقط روی سطح تمیز کار می­کند. قبل از ضد عفونی، تمام سطوح و ابزار را با آب گرم، صابون، پاک کننده ­های شیمیایی یا دستمال­ های تمیز کننده تمیز کنید. در صورت استفاده از دستمال مرطوب­، سطح را کاملاً بپوشانید.
  • زمان تماس باید برای کار ضدعفونی کننده رعایت شود. زمان تماس به مدت زمانی اطلاق می شود که مواد ضد عفونی کننده به طور قابل ملاحظه ­ای روی سطح را مرطوب کرده­ اند و به این ترتیب می­توانند تمام عوامل بیماری­زا را به طور کامل از بین ببرد. زمان تماس معمولی 10 دقیقه است. البته برای دستمال­ های ضد عفونی کننده دو تا چهار دقیقه است.
  • ضدعفونی کننده مورد استفاده برای غوطه وری در صورت آلوده شدن باید روزانه یا زودتر عوض شود (به عنوان مثال مو یا بقایای شناور در محلول یا محلول کدر).
  • ضدعفونی برای سطوح سخت غیر متخلخل، شیشه، فلز و پلاستیک، از جمله پروتکل­ های بهداشتی که آرایشگاه مردانه در دوران کرونا باید رعایت کنند.
  • سطوح متخلخل/نرم را نمی­توان ضد عفونی کرد و فقط باید یک­بار از آن­ها استفاده کرد و سپس آن­ ها را دور انداخت (ابزارهایی مانند پوشه­ های مقوایی، بافرها و غیره).
  • همه ملحفه­ ها، حوله­ ها، پارچه ­ها و لباس­ ها را در آب گرم و صابون بشویید و در گرم­ترین دمای مجاز کاملاً خشک کنید و در یک کابینت عایق هوا نگهداری کنید. همه ملحفه­ های استفاده شده/کثیف را در یک ظرف هوابند نگه­داری کنید.
  • حوله ­ای تمیز را روی صورت مشتری خود در حالی که در کنار سینک ظرف­شویی هستید قرار دهید تا از دهان، بینی و چشم آن­ ها محافظت کند. تا حد ممکن تماس مستقیم از نزدیک با مشتریان را به حداقل برسانید. ممکن است به مشتریان توصیه شود در صورت تمایل، از حوله شخصی خود استفاده کنند.

همه موارد غیر ضروری مانند مجلات، روزنامه­ ها، منوهای خدمات، هرگونه محصول و دکوراسیون کاغذی غیر ضروری را حذف کنید. همه صندلی ­ها و میزها را پاک کنید؛ صندلی­ های پارچه ­ای را نمی­توان به درستی تمیز و ضد عفونی کرد. استفاده از روکش پلاستیکی باید مورد توجه قرار گیرد.

میز پذیرش را با مواد ضدعفونی کننده پاک کنید. قطع استفاده از کتاب ­ها یا کارت ­های ملاقات کاغذی را در نظر بگیرید و گزینه­ های الکترونیکی را جایگزین کنید. قرار دادن ماسک اضافه در محیط را در نظر بگیرید. کارکنان باید بعد از استفاده از تلفن، رایانه، صندوق فروش یا دستگاه کارت اعتباری مرتباً دست­ های خود را بشویند. این سطوح را بین هر بار استفاده پاک کنید.

اجتناب از تبادل پول نقد می­تواند تا حد زیادی به جلوگیری از شیوع ویروس کمک کندو از جمله موارد پروتکل­ های بهداشتی که آرایشگاه ­مردانه در دوران کرونا باید رعایت کنند؛ است اما اگر این امر اجتناب ناپذیر است؛ حتماً بعد از هر معامله دست­ ها را به خوبی بشویید و ضد عفونی کنید. استفاده از معاملات اعتباری با استفاده از فناوری لمسی، پرداخت آنلاین و غیره ترجیح داده ­شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *