گریم سینمایی چیست
گریم سینمایی چیست

 

گریم سینمایی چیست

واژه ی گریم که ریشه فرانسوی دارد به معنی ایجاد لک یا کثیفی در چهره است . وقتی یک چهره پرداز و به اصطلاح گریمور بخواهد چهره ی فردی را مورد تغییر قرار دهد تا به چهره‌ی دلخواه خود برسد می شود گریم و حال این گریم زمانی به گریم سینمایی تبدیل می شود که گریمور بخواهد شخصیت جدیدی از چهره فرد بدست بیاورد.

تفاوت گریم با میکاپ

در این مورد شاید بسیاری از افراد بین مقوله گریم و میکاپ تفاوتی قائل نباشند ، بنابراین قابل ذکر است که میکاپ یا همان آرایش به عملی گفته می شود که هدف آن زیباتر کردن چهره فرد مورد نظر است ، اما گریم یعنی تبدیل کردن فردی به یک چهره دیگر که این فرد می تواند به طور مثال در نقش یک سیاستمدار ، یا یک هنرپیشه قدیمی و پیشکسوت و یا چهره تاریخی باشد و حتی یک چهره فانتزی و تخیلی که این مورد در سینمای ایران کمرنگ تر از سینمای جهان است .

آیا گریم سینمایی رشته دانشگاهی دارد؟

به طور کلی گریم سینمایی می تواند مختص صورت انسان و یا کل بدن او باشد . با این حال می توان گفت یکی از شاخص های مهم در سینما ، گریم سینماییست که شاید چندان جدی گرفته نشده است و حتی رشته ای در این خصوص در دانشگاه ها و به صورت آکادمیک آموزش داده نشود و در نتیجه به یک بازار کار خوب به آن نگاه نشود اما در سینمای جهان به طور کلی می توان گفت یکی از شاخه های مهم سینما ، گریم سینمایی است . اما اگر افرادی هستند که این هنر را دوست دارند می توان با یادگیری این هنر در آموزشگاه ها وارد بازار کار شوند ، که در این راستا کارشناسان ما در مجموعه پارسامو می توانند به شما علاقه مندان کمک کنند .

گریم در بازیگری چه تاثیری دارد
گریم در بازیگری چه تاثیری دارد

تاثیر گریم در بازیگری

در سینما گریم ، درصد زیادی از نقش بازیگر را به دوش می کشد یعنی اگر این کار درست به جا صورت گیرد بازیگر می تواند با تبهر در کارش یک نقش عالی ایفا کند و بدون هیچ عیب و نقصی کار را پیش ببرد . این رشته می تواند یکی از مهم ترین رشته مرتبط به سینما باشد زیرا در گام اول مخاطب با گریم یک هنرپیشه روبه رو می شود ، در گریم سینمایی چون جزئیات بیشتر در دید هستند و این بخاطر دوربین است پس کار گریمور بسیار حساس است برعکس گریم تئاتری که بخاطر نورپردازی و دور بودن تماشاگر از بازیگر جزئیات در معرض دید مخاطب نیستند اما مطمئنا در آن نوع گریم هم شاخصه های مهمی وجود دارد که در عین تفاوت با گریم سینمایی در جایگاه خود قابل بررسی هستند که در اینجا ما این مبحث را بیشتر توضیح نمی دهیم و به این برداشت کلی بسنده می کنیم .

جزئیات گریم سینمایی

در گریم سینمایی گریمور از فون های کدر ‌‌و خنثی استفاده می کند و در این کار باید با هماهنگی رنگ پوست و رنگ دندان ها و چشم های بازیگر انجام شود . چهره پردازی در سینما یا همان گریم سینمایی شامل مواردی هم چون : گریم چهره ، سر و بدن ، متعادل سازی و نامتعادل سازی ، پیر کردن و جوان کردن ، ریش و سبیل و کاشت مو ، چین و چروک ، تاول و سوختگی و تکه سازی می باشد . که برای تکامل توضیحات موارد بالا به دو مورد متعادل سازی و نامتعادل سازی بپردازیم و این موضوع را باز کنیم که البته شما می توانید با مشاوره گرفتن از متخصصین مجموعه پارسامو بیشتر با این مقوله آشنا شوید .

 

 

متعادل سازی و نامتعادل سازی در گریم
متعادل سازی و نامتعادل سازی در گریم

متعادل سازی و نامتعادل سازی در گریم سینمایی

 

متعادل سازی چهره یعنی ؛ شناخت عیوب چهره در مرحله اول مانند بزرگ و کوچک کردن اجزای صورت مثل چشم ها و هم سان سازی ابروها که به آن تکنیک سایه و روشن می گویند که در نتیجه ی آن گریمور می خواهد در اجزای صورت فرد به یک تعادل برسد .
نامتعادل سازی چهره یعنی ؛ ایجاد لک و کثیفی که در اینجا کلمه گریم پررنگ می شود که این لک و کثیفی می تواند شامل موارد زیر از جمله : سوختگی ، ماه گرفتگی ، شکستگی ، جراحت ، یا پیر کردن و جوان کردن باشد .

 

مواردی که باید گریمور به آنها اشراف داشته باشد

به طور کلی گریم سینمایی یک مقوله ی بسیار پیچیده و در عین حال زیباست که یک گریمور برای بدست آوردن یک گریم درست و عالی باید به بسیاری از موارد توجه داشته باشد ، مانند نژاد شخصیت ها به طور مثال اگر یک گریمور به این موضوع اشراف داشته باشد که بازیگری که قرار است گریم شود از چه نژادی است بسیار امر کمک کننده ای می باشد ، مطمئنا چهره یک فردی که نژاد سفید با موهای روشن است با چهره ی فردی که از نژاد سیاه است کاملا متفاوت است .

 

نتیجه ی گریم سینمایی حرفه ای با رعایت نکات زیر :

ملیت شخصیت های نمایش نامه

پس ما اگر بخواهیم به یک نتیجه ی کلی از گریم سینمایی برسیم باید به چند نکته کلیدی و مهم توجه داشته باشیم ،

اینکه یک گریمور وقتی می خواهد بازیگری را گریم کند باید از قبل نمایش نامه فیلم را خوانده باشد تا بتواند شخصیت آن فیلم را خلق کند . می توان گفت گریم سینمایی خلق یک شخصیت است که بازیگر به کمک آن وارد نقش خود می شود

دوم نژاد بازیگر آن نقش است که قبل تر درباره ی آن توضیح دادیم و مورد سوم ملیت آن کاراکتر در فیلم می باشد مطمئنا یک بازیگری که نقش یک آلمانی را بخواهد ایفا کند گریمی متفاوت با نقش یک بازیگر امریکایی یا عربی خواهد داشت و گاه این مسئله سخت تر می شود زیرا در هر کشور چهره ها با یکدیگر تفاوت هایی دارند ، به طور مثال چهره یک فردساکن شمال ایران( گیلان ) با یه فرد ساکن جنوب ( خوزستان ) یا غرب ( کرمانشاه ) متفاوت است که همه ی اینها برای گریمور یک چالش است که باید به آن توجه داشته باشد .

موقعیت اجتماعی کاراکترها

موقعیت اجتماعی و طبقه ی اجتماعی یک بازیگر در فیلم است ، زیرا بین یک انسان ثروت مند و فقیر و یا یک کارمند با فرد کشاورز تفاوت وجود دارد پس گریمور در گریم سینمایی خود باید به این نکته هم نیز توجه کند .

زمان ‌و مکان نمایش نامه

زمان و مکان نمایش نامه است چون انسان‌ها در طول تاریخ چهره هایی متفاوت داشته اند اعم از شکل و بلندی و کوتاهی موی سر ، مدل ریش و سبیل ها ، مدل لباس پوشیدن ، و به طور کلی اجزای تشکیل دهنده صورت حتی خط و خطوط پس این مورد هم قابل توجه قرار می‌گیرد ، و در

سن شخصیت های نمایش نامه

مورد آخر سن شخصیت فیلم نامه است که گریمور با جمع بندی همه ی این موارد به یک گریم سینمایی عالی و حرفه ای دست پیدا می کند که هرکدام ازاین موارد یک شاخص مهم درنتیجه ی کار گریمور است ، پس در نتیجه گریم سینمایی شامل بسیاری از مواردی شود که با در کنارهم قرار گرفتن آنها این کار قابل ارائه ‌و میسر می شود .

جمع بندی

ودر آخر مجموعه تیم پارسامو ضمن تشکر از حسن انتخاب شما و وقتی که صرف کردید ، امیدوار است مطالب ذکر شده مورد علاقه و استفاده‌ی شما مخاطبان عزیز بوده باشد .

با توجه به اینکه این حرفه ی بسیار جذاب علاقه مندان خاص خود را دارد ، اما متاسفانه به صورت آکادمیک و تحصیلات دانشگاهی قابل فراگیری نیست ، بنابراین بهتر است در این راستا از آموزشگاه ها و مجموعه هایی کمک گرفته شود که حتی مدرک قابل قبول و معتبری نیز به هنرجوهای خود ارائه می دهند و این موضوع نتیجه ی یک گروه حرفه ای با اساتید و کارشناسان کاربلد می باشد . با تمام این تفاسیر امیدواریم که در این مقاله مطالب مفیدی ارائه داده باشیم و از اینکه شما مخاطبان و علاقه مندان عزیز این حرفه مجموعه پارسامو را برای آموزش حرفه ای خود انتخاب فرمایید بسیار مفتخر و خشنود می شویم و امیدواریم که شما مخاطبان گرامی در مسیر درستی از علاقه مندی های خود قرار گرفته باشید و به هدف خود دست پیدا کنید .همچنین اگر در زمینه ی گریم سینمایی سوالاتی داشتید میتوانید از طریق نظرات همین صفحه یا از طریق تماس با ما با تیم پشتیبانی وب سایت پارسامو ارتباط برقرار کنید ما نیز سعی خواهیم کرد در کمترین زمان پاسخ گوی شما عزیزان باشیم.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *